Deze masterclass richt zich op het nemen van goede beslissingen voor jeugdigen door professionals in het onderwijs, sociaal domein en openbare sector. Besluitvormingsprocessen zijn bijna altijd complex en ingewikkeld, vooral wanneer verschillende professionals en beroepsgroepen moeten samenwerken om de ontwikkeling van alle opgroeiende kinderen te waarborgen. Het hoogst haalbare voor ieder kind zou de norm moeten zijn, niet alleen in theorie.
De meerdaagse masterclass bestaat uit drie modules. Professionals van gemeenten en uitvoeringsorganisaties in het sociaal domein en onderwijs verkennen actief de voorwaardelijke basis die nodig is voor wat wij inclusief handelen noemen. Het doel is preventief en interprofessioneel samen te werken aan gelijke(re) kansen voor alle jongeren in jouw gemeente (of wijk). Tijdens onze introductieworkshop bieden we handvatten en concepten voor een effectieve pedagogische infrastructuur. In de training dialogische vaardigheden leer je op drie niveaus naar het werk te kijken en deze toe te passen. We richten ons op de voorwaardenstructuur, samenwerking met collega's en andere organisaties, en het maken van normatieve afwegingen.
In onze introductie workshop reiken we handvatten en concepten aan voor een effectieve pedagogische infrastructuur. In de module dialogische vaardigheden leer je op drie niveaus te kijken naar het werk en deze toe te passen. We kijken naar de voorwaardenstructuur, het samenwerken met collega’s en andere organisaties en het maken van normatieve afwegingen. In de verdiepende module besluitvorming bij complexe casuïstiek leer je over verschillende gespreks- en besluitvormingsmethoden en weet je geïnformeerd te kiezen. Lees verder »
De cursus Werktheorieën voor (zelfstandig) professionals is gericht op de kwaliteit van dienstverlenen in het sociaal domein. Professionals hanteren vaak impliciete en ook expliciet geformuleerde werktheorieën.
Kwaliteit van dienstverlenen gaat over het verrichten van handelingen die passen bij wat de cliënt nodig heeft en het vergaren van handelingsalternatieven, zodat de client mee kan blijven doen en niet buiten het systeem valt. Dit is extra van belang wanneer cliënten andere oplossingen nodig hebben om geholpen te worden. Lees verder »
ACT-inclusief heeft een extreem flexibele onderwijs ontwerpmethode ontwikkeld: Passende Onderwijs Constructie (POC).
Deze flexibiliteit draagt zorg voor micro-afstemming op het niveau van leren en docerend begeleiden, en op het niveau van leerarrangementen en leeromgevingen. Deze flexibiliteit is tevens noodzakelijk om thuiszittende kinderen weer leerbaar te ‘maken’ en om procesgebaseerde keuzes te maken voor de opbouw van hun leercarrière. Lees verder »
De training ‘Aan Handelingsverlegen voorbij’ is in eerste instantie gericht op professionals van scholen die inspanningen leveren om een kind binnen school te houden, maar geen mogelijkheden meer zien om dat te realiseren. Is hier sprake van een kind waarvan leer- en/of gedragskenmerken onderwijsparticipatie op uw school in de weg staat? Of is hier sprake van onvoldoende kennis en flexibiliteit aan de kant van uw school? Of geldt wellicht beiden? Lees verder »
Context, Interventie, Mechanismen, Outcome; een alternatief model voor besluitvorming.
ACT-inlusief biedt u in een perssonlijk begeleide online sessie van 1 uur een korte training aan om: