Casussen worden besproken in een MDO. Aan een MDO nemen ouder of verzorger van het kind ter bespreking deel, naast uitvoerende professionals zoals een leerkracht, een teamleider, een zorgmedewerker, iemand van Centrum Jeugd en Gezin (jeugdzorg), de schoolarts, een psycholoog, een orthopedagoog, en anderen. Als de leerling ouder 12 jaar en ouder is, heeft het kind het recht om aan een MDO deel te nemen. Het komt voor dat een MDO een bezetting kent van zo'n 20 personen. Is dat wel een effectieve setting om het kind van aandacht goed te bespreken of met hem/haar te bespreken? En hoe verloopt het proces van informatie krijgen, afwegen en tot een besluit komen? Wordt de beslissing door iedereen gedragen? En wat gebeurt er na het MDO? Doet iedereen wat is afgesproken? Is voor-, tijdens- en na een MDO regie noodzakelijk, opdat er samenhang ontstaat tussen de meest essentiële betrokkenen? Wie draagt zorg voor de finnanciering van de uitvoering n.a.v. de besluiten in het MDO?
ACT-inclusief doet onderzoek naar de inclusieve kwalitiet van MDO's, omdat deze kwaliteit vaak niet expliciet wordt nagestreefd, maar (toevallig) wel kan functioneren.
Inclusie en segregatie gaat niet samen!