Veelgestelde vragen
06 38 180 921
Toggle navigation
Home
Voor wie
Aansturende professionals
Uitvoerende professionals
Ouders / Verzorgers
Kinderen / Jongeren
Trainingen
Professionals
Ouders
Leerlingen
Aanmeldingsformulier
Evaluatieformulier
Diensten
Menukaart van onze diensten
Visie-ontwikkeling en advies
Onderzoek
Casuïstiek
Community of Inclusive Practice (CoIP)
Tarieven
Producten
Boeken & artikelen
Methodes
Over ons
Wie zijn wij?
Onze Missie
Whitepaper ACT-inclusief
Blog
FAQ
Contact
Adres & Route
Contactformulier
Visie-ontwikkeling en advies
Doelgroep
Aansturende professionals
Twee systemen
Regulier onderwijs is in Nederland onvoldoende inclusief. Deze uitspraak wordt vooral toegelicht door het functioneren van een dubbel systeem: regulier onderwijs voor ’normale' kinderen en speciaal onderwijs voor kinderen met ‘beperkingen’. Met ’samen naar school’ en passend onderwijs zijn stappen gezet om deze systemen minder sterk te onderscheiden. Dat leidt tot meer zorg binnen de scholen. Dat heeft nog niet geleid tot het vormen van één onderwijssysteem.
Vanuit deze insteek is een belangrijke ontwikkeling in gang gezet: naar inclusiever onderwijs (link:
naarinclusieveronderwijs.nl
). Deze insteek is erop gericht om
alle
kinderen binnen een wijk aan onderwijs deel te laten nemen op een en dezelfde basisschool. Er zijn scholen actief die daar stappen in hebben gemaakt. Ook enkele VO-scholen experimenteren met het inclusieve(re) concept.
Diverse opdelingen
Kinderen met of zonder beperkingen is een grove indeling die aldus heeft geleid tot twee systemen. Maar wat zijn beperkingen? Liggen die op aspecten cognitief, emotioneel, sociaal, fysiek-gezondheid (en)of leefomgeving? Maar wat te denken van verschillen in opleidingsniveaus en sociaal economische posities van ouders, etnische afkomst, taalvermogen? En wat te denken aan het voorsorteren van leerlingen vanaf groep 5-6 basisonderwijs op het meest gedifferentieerde voortgezet onderwijs systeem in heel Europa? Kunnen we beweren dat dit tot inclusief onderwijs leidt waardoor er bij wordt gedragen aan een inclusievere samenleving? Kan kansenongelijkheid verenigd worden met inclusie?
Wij stellen ons over deze ontwikkeling
kritische vragen
, hoewel we van harte bijdragen aan ook andere 'opdelingen'.
Dialogisch bewustzijn
De essentie van diversiteit ligt erin hoe we ermee willen omgaan. Moet het onderwijs zich aanpassen aan de kinderen? - een uiterst breed beschreven perspectief. Of moeten kinderen leren zich te ontwikkelen aan de hand van de gemeenschappelijke onderwijsdoelen? - een denkwereld die heel andere interventies voorstelt dan de vorige. Verschillen alle kinderen daadwerkelijk van elkaar, of zijn er vooral heel veel overeenkomsten, bijvoorbeeld op de manier waarop effectief geleerd kan worden?
Hoe verhouden zich professionals zich nu tot deze tegenstellingen en overeenkomsten (communaliteit)? Welke interventies stellen zij zich dan voor? Hoe maken we echt onderwijs
inclusiever
terwijl we tegemoet komen aan de diversiteit / communaliteit van leerlingen die zich aanbiedt? Hoe borgen professionals en ouders samen dat de verschillen van de kinderen niet tot vergroting van kansenongelijkheid leidt? Kansenongelijkheid en inclusie gaan moeilijk samen!
Deze geschetste complexiteit is niet makkelijk met een protocol te vereenvoudigen. Toch handelend actief ontwikkelen naar een steeds inclusievere school, vraagt om heel veel opbrengstgerichte dialoog binnen de school en de belangrijkste educatieve partners, te beginnen met de ouders en de leerlingen. Dit proces leidt uiteindelijk tot dialogisch bewustzijn en stellingname omtrent inclusie en diversiteit.
Begeleiding bij visie-ontwikkeling
Bewust zijn van dilemma’s, deze ombuigen tot uitdagingen, daar is op organisatieniveau een veranderproces voor nodig. Dynamische veranderkundige interventies starten met het verkrijgen van een gemeenschappelijke visie voor de gehele organisatie en hun primaire educatieve partners. ACT-inclusief begeleidt daar graag bij.
Meer informatie
Bel ons (0638180921) of
mail
ons