Deze masterclass richt zich op het nemen van goede beslissingen voor jeugdigen door professionals in het onderwijs, sociaal domein en openbare sector. Besluitvormingsprocessen zijn bijna altijd complex en ingewikkeld, vooral wanneer verschillende professionals en beroepsgroepen moeten samenwerken om de ontwikkeling van alle opgroeiende kinderen te waarborgen. Het hoogst haalbare voor ieder kind zou de norm moeten zijn, niet alleen in theorie.
De meerdaagse masterclass bestaat uit drie modules. Professionals van gemeenten en uitvoeringsorganisaties in het sociaal domein en onderwijs verkennen actief de voorwaardelijke basis die nodig is voor wat wij inclusief handelen noemen. Het doel is preventief en interprofessioneel samen te werken aan gelijke(re) kansen voor alle jongeren in jouw gemeente (of wijk). Tijdens onze introductieworkshop bieden we handvatten en concepten voor een effectieve pedagogische infrastructuur. In de training dialogische vaardigheden leer je op drie niveaus naar het werk te kijken en deze toe te passen. We richten ons op de voorwaardenstructuur, samenwerking met collega's en andere organisaties, en het maken van normatieve afwegingen.
In onze introductie workshop reiken we handvatten en concepten aan voor een effectieve pedagogische infrastructuur. In de module dialogische vaardigheden leer je op drie niveaus te kijken naar het werk en deze toe te passen. We kijken naar de voorwaardenstructuur, het samenwerken met collega’s en andere organisaties en het maken van normatieve afwegingen. In de verdiepende module besluitvorming bij complexe casuïstiek leer je over verschillende gespreks- en besluitvormingsmethoden en weet je geïnformeerd te kiezen.
We zien in Nederland toenemende ongelijkheid in kansen van jongeren op een breed palet van levensterreinen. Daarbij worden verstoringen in de ontwikkelingen van de jongeren vaak door elkaar beïnvloedende factoren versterkt. In deze workshop gaan we in op kerninzichten en concepten van deze masterclass. Aan de orde komen de concepten pedagogische infrastructuur en gebiedsgericht werken, interprofessioneel en communicatief handelen en normatieve en democratische professionaliteit.
1 dagdeel
Onze complexe samenleving vraagt veel van professionals in gemeenten, in het sociaal domein en het onderwijs. Snelheid en effectieve interventies zijn niet altijd de beste partners. Met dialogische vaardigheden beschikken bestuurders en professionals over mogelijkheden de praktijk te vertragen en te verdiepen, interne en externe afwegingen in samenhang te bekijken en te verbinden in communicatie. Zonder deze inzichten en vaardigheden zal interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in de praktijk vaak niet van de grond komen. De voorbeelden en oefeningen in deze training zijn gerelateerd aan sprekende voorbeelden.
2 dagdelen
Deze workshop vormt een inhoudelijke verdieping op de training dialogische vaardigheden. Na verkenning, verdieping en oordeelsvorming bij visievorming of casuïstiek is besluitvorming en operationalisering aan de orde. Er bestaan heel wat methodes, voorschriften, protocollen, leidraden. In deze workshop plaatsen we bekende en minder bekende benaderingen in een overzichtskader. Zodat je in jouw eigen werk passend bij de eigenheid van de context kunt handelen.
Dag 1 ochtend
10:00 – 13:00 uur (3 uur) Introductie module
o Analyse van de casus
Dag 1 middag
10:00 – 13:00 uur (3 uur) Module Dialogische Vaardigheden (deel 1)
Dag 2 ochtend
10:00 – 13:00 uur (3 uur) Module Dialogische Vaardigheden (deel 2)
Dag 2 middag
14:00 – 17:00 uur (3 uur) Module Besluitvorming bij Complexe Casuïstiek
Masterclass
Aparte modulen
« vorige pagina
Ons cursorisch aanbod
2023-2024