Inclusie is bewust en actief omgaan met verschillen/diversiteit op zodanige wijze dat iedere burger, ouder en kind, groep en professionals, ouderen en jongeren kunnen participeren en zich kunnen ontwikkelen. De genoemde verschillen zijn enerzijds te zien en te waarderen, maar dienen de gezamenlijkheid niet te ondermijnen. Inclusie gaat dus ook over het actief zoeken en vinden van het gemeenschappelijke tussen alle verschillen.
Werkdefinities
Diversiteit houdt bij ons in: het zien van verschillen tussen mensen. Verschillen kunnen worden benadrukt en vergroot. Willen we dat?
Communaliteit houdt bij ons in: het zien van overeenkomsten tussen mensen. Overeenkomsten kunnen worden benadrukt en vergroot. Willen we dat?
Discussie
Bij diversiteit geven we aandacht aan bepaalde kwaliteiten of eigenschappen van personen of groepen die verschillend zijn t.o.v. die van andere personen of groepen. Met het aandacht geven aan die kwaliteiten focussen we op de personen of groepen die ze na constatering of bij veronderstelling hebben. Niemand is te kenschetsen op basis van één eigenschap. Dat we op één of meerdere kwaliteiten of eigenschappen focussen, heeft een doel: we willen bepaalde mensen vinden, benaderen, over hen schrijven, enz. Denk aan bijvoorbeeld alle mensen die zijn gevaccineerd en zij die dat niet zijn.
Bij communaliteit geven we aandacht voor bepaalde kwaliteiten of eigenschappen van personen of groepen die juist overeenkomend zijn met die van andere personen of groepen.
De vraag is wat we willen met verschillend of overeenkomend zijn. Het gekke is natuurlijk dat zodra we ervan uitgaan dat iemand echt helemaal uniek is, er dan ook geen enkel eigenschap of kwaliteit overeenkomt met die van een ieder andere op deze aardbol. Dat is echt een beetje onzin. Iedereen heeft een huid, groeit op, communiceert, haalt adem, eet en drinkt. Enz.
Het gaat dus om een keuze: wil ik om een bepaalde reden juist verschillen zien, of misschien wel de verschillen versterken?, of wil ik om een andere reden juist de overeenkomsten zien of versterken?
In de discussie over dat 'onderwijs zich moet aanpassen aan elk individueel kind', waarbij de uniciteit wordt verondersteld die we in vorige paragraaf verwierpen, gaat ons insziens voorbij aan het bieden van gelijke ontwikkelkansen voor allen, waarin het vermogen om te leren (mits effectief begeleid) van alle kinderen veel meer overeenkomend dan verschillend wordt verondersteld.
Inclusie moet daarom volgens ons zowel gaan over relevante verschillen van kinderen en jongeren, én tegelijkertijd over de gemeenschappelijke (communale) kansen die zij dienen te krijgen, opdat ook allen meedoen!
'KrachtPlan' is een werkwijze waarmee ouders van kinderen die dreigen uit onderwijsdeelname te vallen of reeds thuiszitten regie en richting kunnen geven aan een duurzame ontwikkelingstraject van hun kind. Ouders kunnen het KrachtPlan gebruiken om (school)historie en belangrijke gebeurtenissen in het verleden te verhelderen, waardoor de actualiteit begrijpelijk wordt. Vanuit het hier en nu zal de wens zijn om naar de toekomst nieuwe mogelijkheden te maken voor je kind. In het KrachtPlan maken ouders 2-3 scenario's voor korte en langere termijn.
Door dit KrachtPlan te bespreken met relevante professionals van organisaties (leerkrachten, zorgverleners. leerplichtambtenaar, enz.) ontstaat er gemeenschappelijk inzicht en draagvlak voor één van de scenario's. Het KrachtPlan mondt dan uit in een actueel ontwikkelplan voor je kind.
We gebruiken op deze website en in onze andere teksten vaak het woord 'actor'. Daarmee bedoelen we een handelende persoon. Nu is het zo ongeveer onmogelijk om niet te handelen. Zelfs in je slaap is er sprake van allerlei handelingen (ademen, omdraaien, droomhandelingen, enz.). Alledaagse handelingen zijn er ook. Maar dat allemaal bedoelen we niet.
Met 'actor' richten we ons expliciet op handelende personen in een bepaalde context. Bij ACT-inclusief gaat het ons om het werkveld van onderwijs, zorg, maatschappelijke dienstverlening, kinderen, jongeren, volwassenen. Wij hebben ze ingedeeld in onze 'doelgroepen'.
Wij onderscheiden de volgende doelgroepen:
Op deze website vind je bij regelmaat een klein figuurtje (icoontje). Met dat icoontje willen we benadrukken over welke doelgroep we het in de tekst hebben: een kind of jongere (K/J), ouders of verzorgers (O/V), uitvoerend professional (UP), of aansturend professional (AP). Zo kan je snel vaststellen of de tekst jou aangaat of niet.
Het volledige model staat hieronder en ook aan de rechter zijde, zoals je al was opgevallen..!
Radboud Engbersen en Ard Sprinkhuizen gaven in 1998 een definitie van de sociale basisinfrastructuur:
‘het geheel van organisaties, diensten, voorzieningen en betrekkingen die het mogelijk maken dat mensen in redelijkheid in sociale verbanden (buurten, groepen, netwerken, gezinnen) samen kunnen leven en kunnen participeren in de samenleving’.
We hebben deze definitie gevonden in een publicatie van Movisie.
Indien je nog een vraag hebt die hier niet vermeld staat dan kun je me dat kenbaar maken door middel van het contactformulier of bel ons: 06 38 180 921