Veelgestelde vragen     06 38 180 921    

LinkedInWhatsappMail

Collegereeks 'Inclusief Handelen t.b.v. Gelijkere Kansen Jeugd'

2025

Doelgroepen

  • Uitvoerende en aansturende Professionals t.b.v. de wijk 
  • Alle openbare domeinen: onderwijs, zorg, jusitie, gezondheidszorg, sport en verenigingen
  • Ervaringsdeskundigen in de wijk
  • Gemeente ambtenaren en raadslieden

Plaats en data

Plaats: UvA: Roetserseiland, Amsterdam

Data:

  • College 1: Do 17 april
  • College 2: Do 15 mei
  • College 3: Do 12 juni
  • College 4: Do 25 september
  • COllege 5: Do 6 november

Tijden: 18:30 - 21:00 uur

Omschrijving

De ontwikkeling van jongeren in Nederland wordt beïnvloed door diverse factoren, zoals handicap, thuissituatie, woonomgeving en het sociaal kapitaal van hun ouders. Niet alle jongeren krijgen gelijke kansen; sommigen groeien op in omgevingen waar participatie en succes vanzelfsprekend zijn, terwijl anderen moeten vechten om erbij te horen. Deze ongelijkheid leidt tot uiteenlopende toekomstperspectieven. 

 

Professionals uit verschillende domeinen - zoals beleidsmakers, docenten en uitvoerenden - werken met jongeren vanuit eigen perspectieven en ethisch kader. De uitdaging is om deze verschillende benaderingen te verbinden en gezamenlijk te werken aan gelijke kansen voor jongeren. Centraal bij deze reeks staat de vraag: kunnen we met een gedeelde visie de ontwikkelkansen van jonge generaties substantieel verbeteren?

 

Leerdoelen

  • U kunt de begrippen inclusie, inclusief handelen, gelijke kansen voor jeugd beschrijven en aan derden uitleggen.
  • U kunt uw visie op gelijke kansen voor de jeugd in uw professioneel handelen integreren; u kunt visiegericht handelen.
  • U kunt uw standpunt inzake maatwerk versus uniforme aanpak innemen en aan derden uitleggen.
  • U kunt met uw doelgroep communiceren op een wijze die bijdraagt aan gelijkere kansen.
  • U kunt communiceren met uw collega's (horizontaal) en leiders in de organisatie (verticaal) om de voorwaarde te treffen voor inclusief handelen gericht op gelijkere kansen jeugd.
  • U kunt ethische afwegingen maken m.b.t. uw inclusief handelen.

Programma:

1 Introductie college 'inclusief handelen t.b.v. gelijke kansen jeugd'

  • Hoe gaat het met de jeugd; een overzichtscollege; inleider dr. Femke Kaulingfreks (HvA/UvA)

  • Hoe staat het met de Kinderrechten in Nederland; inleider Stan Goudsmit

  • Panelgesprek met sprekers en referent Henk van Arkel

2. College 'Maatwerk versus Regulier'

  • Stop medicaliserend omgaan met de jeugd, laat ze leren; inleider dr. Bert Wienen (Windesheim)
  • Wat kunnen ouders en de buurt doen? Inleider Maartje xx
  • Panelgesprek met sprekers en referent Henk van Arkel

3. College 'Ethiek & normatieve professionaliteit (goed werk)' 

  • Constructief verzet; inleider dr. Daniel Middelkoop (HvA)
  • Ethische afwegingen bij inclusief handelen; Inleider Jurja Steenmeijer (BPSW)
  • Panelgesprek met sprekers en referent Henk van Arkel

4. College 'Naar samensturing in complexe werkvelden'

  • Omgekeerd sturen; inleider Albert Jan Kruiter (IPW)
  • Domeinoverstijgend samenwerken; inleider Bianca den Outer (Lorenz) 
  • Panelgesprek met sprekers en referent Henk van Arkel

5. Colllege 'Van Terugblikken naar Vooruitkijken' 

  • De kracht van zelfsturing; inleider Laurence Guérine (Academica)
  • Stapelen van inzichten en vooruitkijken; Inleider: Hans Pollen (ACT-inclusief)
  • Panelgesprek met sprekers en referenten Edwin Nieman en Henk van Arkel

Bewijs van deelname

  • U krijgt bij deelname van alle colleges een bewijs van deelname
  • Dit bewijs kunt u gebruiken t.b.v. de accreditatie bij jw beroepsvereniging

Aanmelding

  • De Kring Andragologie (url volgt)

Investering

  • €599 per deelnemer voor 5 colleges

Inhoudelijke programmering, moderatie en verantwoordelijkheid:

  • drs. Maarten Rector
  • drs. Hans Pollen