Veelgestelde vragen     06 38 180 921    

LinkedInWhatsappMail

Video Webinar over 'Collegereeks Inclusief handelen voor gelijkere kansen jeugd'

 

 

 

 

 

Voor alle geïnteresseerden voor de collegerereeks 'Inclusief handelen voor gelijkere kansen jeugd' hielden wij een webinar (18-3-2025) i.s.m. Bianca den Outer (Lorenz), Maarten Rector en Hans Pollen (ACT-inclusief). U kunt het hier volgen: https://youtu.be/RYjgwKIAUdM

 

 

 Transcript Webinar

[Muziek] wij hebben vanuit eh Lorence eh
ondersteunen we de de vijf colleges die eh plaats zullen gaan vinden tussen april en november 2025 eh ondersteunen
we van harte ehm dat doen we niet voor niets we zien dat er eh al heel lang gepraat wordt eh in de hervormingsagenda
ehm er is een eh eh in 2021 een eh een advies van de commissie van wijzen
verschenen ik ben zelf secretaris geweest van eh van die commissie en opstellen van het advies ehm die heeft
uiteindelijk geleid tot de hervormingsagenda die hervormingsagenda is nu al enkele jaren in uitvoering eh
inmiddels is er een eh commissie van deskundigen geweest die zich gebogen heeft over alle vraagstukken en
uitdagingen die er zijn rondom eh eh de jeugdhulp ehm dat advies eh bevat eh
inmiddels een rapportage van 96 pagina's deze week wordt er eh druk overlegd eh
in Den Haag over eh de uitvoering van dat advies van kaft tot kaft zoals de
VNG dat zo eh mooi zegt maar ondertussen ehm eh zien we dat eh de druk op de
jeugdhulp eh steeds verder gaat toenemen ehm we zien ook dat steeds meer kinderen
ehm eh gebruik maken van eh van vormen van jeugdhulp ehm het maatschappelijk
debat debat daarover eh blijft tot nu toe zeer beperkt en met deze
collegereeks ehm die wij dus vanuit eh onze organisatie en die ik eh zelf ook
eh eh een zeer warm hart toedraag eh willen we dus ehm eh dat
maatschappelijke debat en eh de vraagstukken die spelen rondom eh jeugdhulp eh adresseren ehm en en met
name ook professionals eh in de uitvoering maar ook ehm eh andere openbare domeinen zoals de onder het
onderwijs ehm justitie eh sport en verenig willen we in de gelegenheid stellen om
eh eh kennis op te doen eh visie te vormen rondom eh hoe willen wij nou
graag dat eh dat onze kinderen en eh jongeren eh gezond en veilig kunnen
opgroeien in ons land en welke keuzes hebben we daarvoor te maken dus ik geef heel graag na deze uitgebreide inleiding
het woord aan Hans Polle en Maart rector zij zijn de initiatiefnemers van eh van deze collegereeks ehm en ik eh ik ben
heel erg benieuwd eh naar eh naar de inhouds van eh van de colleges en ehm eh
wie zich allemaal verbonden eh hebben en wat jullie eh eh beweegredenen zijn geweest om deze collegere reeks eh te
starten maarten Hans eh de floor is yours zou ik zeggen
dankjewel eh Bianca ehm ik ga zoteen Hans het woord geven om iets meer te
vertellen over wie wij zijn we zijn in ieder geval een sociale onderneming die zich op alle jeugdigen in eh Nederland
richten en dat doen wij vooral door ons op al die professionals die met
jeugdigen te maken hebben en met kinderen te maken hebben dus van onderwijs tot eh kinderwerkers jongeren
werkers eh mensen die in de jeugdzorgen maar ook politieagenten en niet te vergeten ook al die mensen die eh
aansturend werken of beleidsmatig bezig zijn zodoende proberen wij te kijken of wij alle mensen kunnen bereiken die
ehm nou ja met deze belangrijke groep bezig zijn niet omdat er geen goede
dingen gebeuren want er gebeuren ook heel veel goede dingen in het land en tegelijkertijd zien wij nog steeds dat
veel te veel jongeren moeite hebben om mee te komen met problemen rondlopen of zelfs helemaal uitvallen misschien moet
ik hier op dit punt het even aan Hansen overgeven aangezien het eh bij een eh adviescentrum thuiszitters ooit is
gestart waar ik nog niet bij was han eh kan jij iets meer nog vertellen ja klopt
in in eh 2015 kreeg je natuurlijk die decentralisatie van wetgeving waaronder de jeugdzorg maar ook eh passend
onderwijs wat er in werking trat en toen eh werd er eh heel erg lang gestegeld over hoeveel eh thuiszreders zijn er nu
eigenlijk maar in ieder geval kwamen we met eh heel veel casistiek in eh in aanraking met adviescentrum thuiszitters
en toen weet één ding duidelijk eh onderwijs heeft niet alleen een probleem eh maar heel veel jongeren hebben vooral
een probleem en eh de mensen die eraan werken zitten niet alleen in het onderwijs dus we moesten heel erg breed gaan kijken en dat samenwerken dat eh
ging natuurlijk heel vaak best wel goed totdat er het over centen ging en toen kwam die verkokering om de hok en toen
eh dachten we van eh nou dat dan dan moeten we daar wat integraler naar gaan
kijken toen eh 2020 eh vertrokken eh de twee andere
initiatiefnemers en eh maar was al eerder betrokken toen zijn we dat gaan overnemen en toen hebben we ook eh laten we zeggen het onderwijs niet meer
helemaal centraal gesteld maar we zijn eh laten we zeggen in die breedte gaan zoeken op de samenwerking en in de
problematiek dieper gaan om het problematieken meer in die complexiteit in de diepte kunnekaar aan te
pakken ik ben eh Hans Polle ik eh doe dus samen met eh Maarten Act inclusief
en daarnaast ben ik eh laten we zeggen betrokken bij Academica een hogeschool die zich ook bezig houd met het
optimaliseren van onderwijs en van daaruit is dat natuurlijk ook best wel aandacht in heel het onderwijsveld uiteraard voor de gelijke kansen
problematiek ik zou mezelf ook nog even kort voorstellen ja ehm mijn naam is Maarten
ik ben veel werkzaam in Amersfoort eh waar ik ook woon eh ik werk veel met eh
burgerinitiatieven en eh ook eh maatschappelijke ondernemers ik ben zelf ook een eh maatschappelijke ondernemer
sociaal ondernemer en eh mijn focus is veel gericht op de sociale thema's en
daarbij ook de samenwerking en het leren van elkaar ik ben eh bijvoorbeeld ook bezig met eh een participatiehulup
rondom zorg en dat heeft weer met eh Isa te maken daar hebben wij kan Bianca heel veel over vertellen eh daar zullen we
het eh dit webinar niet over hebben wat wij in ieder geval wel zien is dat het ontzettend belangrijk is om ook hier eh
verschillende soorten kennis en eh verschillende soorten professionals en mensen samen te brengen dan hebben we
het ook eh dus ook over de ervaringskennis van mensen eh jongeren en vooral hier de professionals die
kunnen deelnemen en ook het debat tussen de wetenschap en eh de praktijk en
daarom noemen we het ook een interactieve collegereek omdat het ons niet alleen gaat over de inleidingen die
gegeven worden eh waar een zeker opbouw in zit waar ik zoteen heel kort iets over zal zeggen maar ook dat wij met
elkaar het gesprek aan kunnen gaan en eh zodoende is deze reeks eigenlijk ook een
onderzoek wat we met elkaar hebben over hoe wij eh daadwerkelijk handvatten mee
kunnen nemen naar de praktijk en ook eh voorwaarden die nodig zijn eh voor beleid waar we mee bezig zijn en dan
gaat het dus over het inclusief handelen dus het praktijkgericht en wat daarvoor voorwaardelijk is als wij naar de
collegere keken kijken dan hebben wij vijf bijeenkomsten waarbij we eh sowieso
een introductiebijeenkomst hebben en een eindbijeenkomst waar wij alles wat wij met elkaar hebben besproken weer bij
elkaar halen en daarnaast hebben een drietal bijeenkomsten eigenlijk vier met startbijeenkomsten bij waar wij gaan
kijken naar een aantal bouwstenen die naar ons idee nodig zijn om kritisch ook te kijken naar eh waar we mee te maken
hebben dan hebben we het over bijvoorbeeld de morele thema's die we in het werk tegenkomen vragen die eh voor
jou kunnen schuren als jij met een jongeren aan het werk bent of als jij in de klas staat en je komt een zaak tegen
waar je eigenlijk denkt van ja dit is niet hoe het voorgeschreven is maar ik voel dat er hier wel iets nodig is eh
dat eh betreft één van de bijeenkomsten een andere bijeenkomst gaan wij op een debat in wat ook breed wordt gevoerd in
het land waarbij het gaat over eh moeten wij nou maatwerk leveren of zit het meer
in een generieke vorm van handelen en hoe zit die balans en wanneer is die keuze goed eh de bijeenkomst waarin
Beanka ook eh deelneemt en zoteen zullen we de sprekers ook langsgaan dat is een
bijeenkomst waar we ook meer gaan kijken naar de systemen en de structuren en hoe we daarin met elkaar kunnen innoveren en
tegelijkertijd ook ondanks dat dat heel complex ook is eh hoe kunnen wij daar
toch een vorm van meer integraal werken met elkaar eh bevorderen terwijl we tegelijkertijd onze eigen praktijk niet
uit het oog verliezen nou in de laatste bijeenkomst daar hebben we ook een mooi programma waarbij we ook nog eh meer
inzoomen op het wijkgericht werken en het samenwerken met elkaar en zullen wij
eh eigenlijk zult Hans en ik het zeggen naar een tussenstand toewerken want wij
hopen dat wij deze reeks kunnen blijven voortzetten omdat wij het gesprek met elkaar hier de komende jaren ontzettend
belangrijk vinden ehm moet ik nog iets meer over de vorm
zeggen Hans ehm ik nee ik als ik het goed hoor heb
jij alles gezegd ja ik ben ik ben wel heel erg benieuwd naar ehm eh de mensen de de collegereeks
hè die die eh die er is en ehm welke mensen ehm eh welk college gaan doen
kunnen jullie daar iets meer over vertellen want dat hebben jullie op een rijtje gezet voor ons ja zeker ik heb
een eh PowerPoint ik zal kijken of ik hem eh kan delen daar is hij als het goed is zien jullie nu de eerste twee
personen van de startbijeenkomst in beeld eh links zien wij eh Femke Koulingfrex vemke is zowel lector jeugd
en samenleven bij In Holland als dat zij ook eh de Wiebootleerstoel eh op de bij
de UVA eh momenteel bezet en dat betekent dat zij daar ook kijkt naar hoe professionals kunnen samenwerken met
inwoners en ook met de wetenschap als het gaat over actuele vraagstukken die
eh leven eh in de stad wij hebben Femke gevraagd of zij een algemene inleiding
wil verzorgen op eh 17 april eh de waarop het eerste college plaatsvindt en
wij zullen samen met eh Vemke en Stans Goudsmid die daarnaast ook staat eh dit
college inleiden stans is eh kinderopbutsman in Rotterdam Reijnsmond
dus dat eh betekent de verschillende gemeenten bij Rotterdam en zij eh focust
zich vanuit haar positie als kinderombutsvrouw ook veel met de kinderrechten en wij denken dat dit een
eh goede aanvulling levert op de zaken die Femke kan belichten als het gaat over kwesties eh die de jeugd eh
momenteel tegenkomt ehm bij iedere bijeenkomst is
hebben wij ook een eh referent eh eh waarbij eh in ieder geval twee referenten altijd aanwezig zijn dat zijn
Hans eh waar we net ook kennis mee hebben gemaakt en ook eh de man die hier
aan de linkerkant te zien is dit is eh Henk van Arkel henk is zelf een eh
praktijkdeskundige en zowel ook iemand die veel in de jeugdzorg heeft gewerkt en ook bij crisis team in Amsterdam ik
had een mooi lijstje aan mijn zijkant staan maar dat eh is nu ingenomen door deze presentatie dus ik zal dit vooral
uit mijn hoofd vertellen henk heeft door de jaren heen ontzettend veel geitenpaardjes gelopen voor zijn
pleegkinderen vanuit zijn praktijkkennis en ook zijn professionele kennis om toch
dat maatwerk voor elkaar te krijgen wat nodig is nou Henk en Hans zullen eh reageren op eh de inleidende verhalen
dat zal iedere bijeenkomst zijn en wat wij daarna steeds gaan doen want we hebben steeds 2 uur de tijd van 7 eh tot
9 in de avond zullen wij eh vervolgens een panelgesprek met elkaar aangaan waarbij dat panelgesprek zoals ik al
eerder zei ook een interactie is met het publiek voor de tweede bijeenkomst en ik
moet even aan Hans vragen uit mijn hoofd eh was dat eh 15 mei Hans
oef het is in ieder geval een bijeenkomst waarbij eh Bert Wienen aanwezig zal zijn eh Bert is veel bezig
met inclusief onderwijs en hij heeft zelf ook een achtergrond vanuit de jeugdzorg en als psycholoog en hij eh
heeft eh onder andere het onderwijsboek van het jaar in 2023 eh geschreven en eh
onlangs ook een boek over inclusief onderwijs ik begrijp dat eh Bianke zelfs wel mee heeft gelezen met eh zijn
laatste boek eh dus daar liggen ook weer mooie linken overal eh Bert heeft een eh
intrigerend verhaal als het gaat over niet alleen de kwaliteit van het onderwijs maar ook hoe wij moeten kijken
naar hoe eh het denken vanuit de psychologie en medicalisering hè dus het denken in
labels invloed heeft op het proces het is de bedoeling dat wij tijdens deze tweede bijeenkomst met elkaar in gesprek
gaan over hoe eh deze zaken zich tot elkaar verhouden en hoe maatwerk in hier
wel of ook niet plaats heeft in de derde bijeenkomst hebben we ook een mooie
line-up staan dan hebben wij eh Jurja Steenmeijer jurja is van de beroepsen vereniging PSW van Social Work eh Juria
heeft ook een boek eh geschreven over professionalit in het eh sociaal werk en wat daarvoor nodig is en hoe je daar en
ook omgaat met ethische kwesties nou als mooie tegenghang hebben wij daar Daniel van Middelkoop eh lector bij eh
hoofdschool van Amsterdam eh Daniel houdt zich veel bezig ook met wat eh
goed werk genoemd wordt en zoals Daniel zelf ook tegen Hans en mij aangaf is hij ook een wat activistische ehm
wetenschapper omdat hij zich ook ziet hoe soms de ruimte ontbreekt om
daadwerkelijk de aandacht te geven aan de zaken die daarbij nodig zijn deze lijn zullen wij in de vide
bijeenkomst doorzetten met eh deze mooie eh lijst van mensen om te beginnen eh
Richard de Brabander richard heeft in 2022 eh ik weet niet of het te zien is
in beeld dit essay geschreven dat heet het is eigenlijk gewoon stiekem handelen dat was een onderzoek en een publicatie
over het eh strategisch en tactisch positioneren van eh mensen in het eh
sociaal domein en wat daarvoor nodig is en eigenlijk ook eh hoe lastig het was
om dit te doen door de structuren waar men in eh zit nou Richard zal ehm hij is
eh ook lector eosociaal werk eh bij in Holland in Rotterdam maar hij zal bij
deze bijeenkomst vooral ingaan op eh dit stuk eh van zijn werk en daar zullen we
ook met eh Bianca eh Bianca zal daar ook een inleiding geven eh Bianca wil jij
misschien zelf kort vertellen wat jij daar ook aan de orde wil brengen nee nee nee maarten eh de floor is joh ik eh ik
stel me bescheiden op ik ik voel me enorm vereerd dat ik in deze mooie mooie line-up eh mag eh mag deelnemen dus eh
ik vermoed eigenlijk dat ik aan weinig hier eh het nodig over Bianca hoef te vertellen wat in ieder geval wel zo is
is dat Bianca zeer goed zicht heeft op de systemische structuren en wat daar nodig is ook eh voor het werken van
professionals en zeker met de lijn die eh Lorence momenteel aan het bewandelen is dus dat eh zal waarschijnlijk een
mooi en interessant gesprek met elkaar opleveren en daarbij hebben we ook gezocht naar eh de dame die helemaal
links te zien is ik ken deze mevrouw goed want zij is ook wethouder in Amersfoort onder andere voor jeugdhulp
maar ook als je kijkt naar armoede eh werk en inkomen en misschien als
voorbeeld te geven er is laatst een programma een uitvoeringsprogramma in Amersfoort gepresenteerd dat heet
meedoen en rondkomen en wat daar mooi aan is is dat eh Nadia Nadia Abuakup Aku
zoals de wethouder heet eh zich veel bezig houdt met innovatie in het stadhuis en dat betekent ook dat zij
dikwels de wethouders attendeert op het breed kijken en het integraal kijken en
dat is ook bij dit programma aan de orde dus wij dachten van nou dat is natuurlijk een fantastische ehm eh bij
bijkomstigheid als wij iemand willen uitnodigen die de college kan versterken en zeker op dit thema van
sturingsinnovatie nadia het is moet ik zeggen ook zeggen zij is in 2024 ook eh verkozen tot
bestuurder van het jaar en dit jaar is ze weer genomineerd en eh misschien moet ik nog
een keer herhalen iedere bijeenkomst zullen Henk van Arkel Hans ook eh weer meespreken nou ik
ga naar bijeenkomst 5 toe ehm Hemal links zien wij eh Maartje van Dijken
maartje werkt bij het Nederlands Jeugdinstituut eh zij is eh gepromoveerd
bij Mich de Winter ook op eh de vreedzame wijken en het samenwerken eh
en visiegericht werken eh met ouders en professionals zij zal ook naar
aanleiding van wat er de colleges ervoor is gebeurd en de gesprekken die ervoor zijn geweest zal zij ingaan op wat zij
ziet wat daarvoor nodig is en ook de de lessen meegeven die onder andere bij haar promotieonderzoek naar voren zijn
gekomen zij is in maart 2023 eh daarop eh gepromoveerd hans zal eh ook eh zijn
inleiding bij dat college verzorgen wij eh waarbij het eh Hans ook gaat over wat
er eh besproken is in de voorgaande colleges maar ook aanvullend op eh wat wij zien en denken vanuit act inclusief
dat nodig is helemaal rechts zie je ook nog een man staan vanuit Hoofd Utrecht
Edwin Nieman eh Edwin is eh actief als docentzoeker bij ehm verschillende
lectoraten van Hogeschool Utrecht onder andere ook het lectoraat die bezig is met rondom interprofessioneel eh
samenwerken en eh ook daarbij wat daarbij nodig is ik ken Edwin ook als
iemand die daarbij eh met zijn eh poten in de modder staat en in de praktijk eh staat onder andere door initiatieven ook
in de Wijk Kruiskampen waar ik zelf ook actief ben eh dus wij denken dat hij ook een interessant eh interessante en fijne
eh meespreker zal zijn tijdens die bijeenkomst ik merk dat ik nu een droge
keel heb gekregen dus misschien kan Hans aanvullen wat ik hier eh heb gezegd
nou ik denk dat al eh als er over alle college in hebben we natuurlijk een soort van gedachte over hoe de zaken bij
elkaar aan elkaar brouwen en dat is eh wetenschap en praktijk aan elkaar te proberen te verbinden maar ook de
uitdaging aan te gaan wat de thema's eh nu eigenlijk eh voorhandvatten zouden kunnen brengen voor het handeling voor
het inclusief handelen met daarbij ook een dimensie hè het is niet inclusiviteit om inclusief te zijn maar
inclusiviteit om gelijkere kansen te bewerkstelligen en wat daarvoor nodig is en ook uiteraard wat we daaronder
verstaan ja en volgens mij is een heel belangrijk element wat je daar ook altijd aan
toevoegt eh dat het ook een zekere mate van visiegericht handelen betreft hè
waarbij we met elkaar eh interprofessioneel weten te kijken maar waarbij we ook de eigen praktijk eh niet
eh verlogenen ehm misschien is het goed om te vragen of er al vragen zijn
we moeten het nog even over de aanmelding hebben zo ja ja ik zie dat er ehm eh vijf colleges
zijn eh in totaal ehm eh voor degene hè we hebben een eh college eigenlijk
iedere maand eh dat vindt plaats bij de universiteit van Amsterdam op het Routseneiland eh van 6:30 tot eh 9 uur
's avonds eh zie ik hier staan en ehm eh we beginnen op 17 april waarna eh
college nummer 2 dat had je heel goed eh Maarten plaatsvindt op 15 mei eh de
derde college eh plaatsvindt op eh 12 juni gevolgd door eh de vakantie eh en
dan pakken we de draad weer op eh 25 september en de laatste collegeavond vindt dan plaats op 6 november
dat is even voor de eh organisatie en ehm eh hij wordt georganiseerd ook
misschien kunnen jullie daar nog iets over vertellen over ehm eh de host eh om het zo maar te zeggen de kring
andragologie heel goed want dat hebben we inderdaad niet eh gedaan kunnen jullie daar nog
vertellen hans Hans zou jij dat willen aanvullen ja ja ja ja nou de de de kring
is voortgekomen uit de faculteit die niet meer bestaat en in de studie die niet meer in Nederland is en dat is de studie van de
geologie en die hebben zich veel verenigd en die zijn eigenlijk eh heel erg actief als je naar hun website gaat
zie je dat ze heel veel bijeenkomsten hebben en er is heel veel doen aan maatschappelijke en sociale vraagstukken en eh en van een eh van
interessante ik zou willen zeggen niveau eh als ik het zo mag uitdrukken en eh
dus oriënteer je daar ook en eigenlijk eh hebben wij een categorie kunnen toevoegen aan hun activiteit en dat is
een collegereeks hè dat is de eerste collegereeks die zij doen en eh heel
dankbaar dat ze het met ons willen organiseren mooi nou misschien is het ook mooi om
aan te vullen want eh de anraagologie wordt ook wel de sociale veranderkunde eh genoemd ze kijken vrij breed vanuit
verschillende disciplines en voor ons was het ook wel dat wij dachten van nou als wij een ideale samenwerkingspartner
eh hierin kunnen vinden die ook academisch eh is en tegelijkertijd ook
de praktijk eh serieus neemt dan is de andere geologie toch echt wel degene waarmee voor deze collegereeks willen
samenwerken en eh ja en daarin is het ook supermooi dat wij ook hierin met Lawrence kunnen
optrekken om zodoende ook zeker eh de praktijkkant er eh sterk bij te
betrekken en dat is natuurlijk ook waarom wij nu hier dit graag eh toelichten ja nou in in aanvulling
daarop ehm we zien dat er in ik de deze collegereeks spreekt mij aan
niet alleen omdat ik zelf eh eh ook een bijdrage mag eh eh verzorgen wat ik echt heel eervol vind dat dat ik eh eh dat ik
dat mag doen in deze line-up maar wat wat we vooral zien in de jeugdhulp is dat
er ehm hoe moet ik dat nou een beetje netjes zeggen
er wordt nog heel weinig wetenschap wetenschap ehm ehm eh toegepast in die
praktijk dus eh je ziet dat er heel veel mensen vooral heel veel vinden over hoe
hoe eh kinderen wel of niet moeten opgroeien hoe veilig en en eh eh wat we
eh wat we moeten organiseren om eh om die veiligheid te waarborgen eh maar tegelijkertijd is er zo ontzettend
weinig wetenschappelijk onderbouwd ehm en de komende jaren nou ja we we zien
wat er wat er nu eh gebeurd is hè ehm ehm we zien dat de jeugdhulp steeds
groter eh wordt we zien dat niet alleen steeds meer kinderen gebruik maken van jeugdhulp maar dat die kinderen ook
steeds langer gebruik maken van jeugdhulp eh dat zijn zorgelijke ontwikkelingen ehm eh omdat omdat dat
iets zegt over de veerkracht eh van onze samenleving en ehm eh kinderen en
jongeren uiteindelijk eh nou ja eh de samenleving van de toekomst gaan vormen en en die toekomst die heeft ook heel
veel uitdagingen ehm eh en weinig voorspelbaarheid eh in zich eh in in de
huidige context die we hebben dus het is ontzettend belangrijk dat we met elkaar ehm betere keuzes gaan maken ehm eh en
en daar hoort een betere wetenschappelijke onderbouwing maar ook toegankelijkheid tot wetenschappelijke
eh kennis gecombineerd met eh met de praktijk dat hoort daar volgens mij ja
dat is onlosmakelijk aan elkaar verbonden dat zie je in die hervormingsagenda zie je dat eigenlijk nog maar heel beperkt terugkomen eh dus
ik eh ehm eh ik ben heel blij dat eh dat dat jullie eh dit initiatief genomen
hebben ehm want wat ik net verzuimd heb om eh te vertellen is dat het niet
alleen gaat over professionals eh vanuit allerlei domeinen eh maar dat we juist ook ervaringsdeskundigheid eh ehm en de
samenleving zelf uitnodigen voor deze eh collegereeks dus eh wat dat betreft hoop
ik ook dat iedereen eh die eh die vandaag aanwezig is of die later dit webinar terugkijkt ehm eh deze
collegereeks onder de aandacht brengt niet alleen van eh van collega's eh eh andere professionals eh maar vooral ook
eh onder de aandacht brengt van ehm eh nou bewoners initiatieven ehm eh
inwoners vrijwilligers eh al die mensen die dagelijks eh bezig zijn eh ehm met
het ja duurzaam op laten groeien van eh van kinderen en jongeren om die ook uit te nodigen voor eh voor deze
collegereeks want ik denk dat dat eh uiteindelijk de sleutel is van eh de oplossing we zullen een veel breder
maatschappelijk debat moeten gaan voeren over hoe we eh jeugdhulp organiseren en
hoe we eh onze kinderen en onze jongeren willen eh laten opgroeien in dit land
mooi misschien is het eh jullie ook wel opgevallen dat in de lijst die we besproken hebben ehm eigenlijk de stem
van de kinderen een beetje achterwegen blijft dat komt aan de ene kant doordat we het nu op professionals richten maar
we hebben wel geprobeerd om ook eh juist die mensen eh te betrekken vanuit de
wetenschap die ook juist staan voor de stem van de jongeren zoals eh Femke Kouingfrex bijvoorbeeld heeft in 2023
alweer ook de participatielezing voor Movisie gegeven waarbij het ook specifiek ging over de
stem van de jongeren en zeker ook de jongeren die vaak minder gehoord worden en zo proberen wij ook wel steeds ehm
mensen te betrekken die daar het nut het nodige en het nuttige over te te zeggen hebben eh naast dat wij ook en dat is
tegelijkertijd ook een oproep voor degene die hier met onderwijs te maken hebben ook graag studenten betrekken eh
vanuit eh de de ja de disciplines die ook met eh jeugd bezig zijn dus op die wijze
proberen wij wel ook de stem van de jeugd te betrekken als dat bij deze college reeks inderdaad eh wat meer
indirect ja ja mooi ja en ik zit ik zit ook te denken ehm ehm dit is ook voor
raadsleden een eh hele mooie collegereeks dus ik z ik zal zelf eh eh
zal ik ook zeker nog ehm eh dit bij bij ehm gemeenteraden onder de aandacht
willen brengen eh omdat we zien ehm dat raadsleden ja de de bestuurslaag waarop
waarop er nu eh besluiten genomen moeten gaan worden over eh bijvoorbeeld de
afpaking van jeugdhulp ehm eh keuzes eh eh die gemaakt moeten worden als het gaat om het verdelen van schaarste en
dan heb ik het niet alleen over het verdelen van schaarsten van geld maar zeker ook van hè professionals want op
we hebben met elkaar een enorm arbeidsmarkt eh vraagstuk eh eh wat we
ja waar we eigenlijk gewoon middenin zitten maar die we ook nog tegemoet eh gaan zien dus het lijkt me ook voor raadsleden een hele relevante eh
collegereeks waarmee je nou ja eigenlijk toch op een ehm ehm eh één keer per maand een
investering van 2,5 uur je al enorm veel eh rijk eh rijkdom aan informatie eh eh
en kennis eh oplevert die eh raadsleden in hun dagelijks werk eh eh direct
kunnen toepassen dus ehm laten we die doelgroep ook niet vergeten ja ja
misschien mooi om aan te vullen ik zal dat zo meteen aan Hans laten maar we hebben drie manieren bedacht waarop
mensen kunnen meedoen eh Hans zou je dat kunnen toelichten ja laat ik het ook even zien dan mag ik even delen hè ja
meedoen eh inschrijven kan met name gebruik te maken van deze
QR-code dat is één ehm we hebben drie scenario's we Het
heb ik vandaag maar even paspar toegenom dat betekent dat eh één persoon alle vifde collegees deelneemt dat is
eigenlijk waar we voor gaan hè ehm eh de studenten zijn er een
uitzondering voor als het gaat om de prijs maar eh we eigenlijk zouden we
graag willen dat één in persoon eh vijf bijeenkomsten of colleges meemaakt maar
we hebben al wel eh vragen over gehad eh of er nog andere mogelijkheden zijn daar hebben we eh dat eh zo als volg gedaan
je kan een college eh keuze maken en je doet altijd mee aan het laatste college
dat is eigenlijk de tweede optie we hebben een aangepaste prijs voor gemaakt want het eh we moeten
kostendekkend minimaal gaan werken en de derde optie is een teammelding waarbij
eh altijd één persoon op een per college aanwezig is en dan kan je in feite met je team van vijf mensen vijf colleges
meemaken of één doet twee colleges en besteedt andere aan andere drie uit als
je maar tot vijf komt uiteindelijk waardoor die colleges bezet zijn en dan heb je eigenlijk over dezelfde prijs als
één persoon die het hele collegereik zelf meedoet maar in die twee gevallen als uitzondering op die paspar tool dan
is dat even handig dat je dat aangeeft via een bericht naar anchool@uva.nl
en ik zie een foutje staan hans zou dat zou kunnen wat wel mooi is want we zijn
en blijven ook mensen en dat is maar goed ook en daardoor gebeuren soms ook mooie dingen wij hebben veel nagedacht
over hoe kunnen wij nou studenten betrekken en we hebben uiteindelijk ervoor gekozen om die prijs van €100 te laten vervallen maar wel aan studenten
te vragen wat zij naar vermogen eh zouden voor het college overheben dus eh
daarbij kunnen we aan een veel lagere prijs eh denken ja nou wat we ook hebben besloten is eh het
eh accreditatieproces was super ingewikkeld omdat eh te maken hebt met
eh vele eh domeinen en allemaal aparte domeinorganisaties die aan eh
accreditatie doen wij geven een eh een bewijs van deelname en dan kan je op eigen initiatief kan je kijken of je je
naschoningspunten eh wilt eh wil verzilveren
slim ja dat scheelt weer bureaucratie en eh daarmee kunnen we de prijs laag eh houden exact ja ja heel slim
ehm we hebben denk ik wel een een ehm redelijk compleet beeld hè na deze
toelichting die eh die jullie gegeven hebben ik kan me ook voorstellen dat dit wel weer wat vragen en observaties van
de deelnemers eh oproept dus de Ik ik heb nog niet in de chat
gekeken meestal wordt er altijd wel wat in de chat gezegd ehm ja Piet eh jij jij geeft aan
hè andraagie doet me ook denken aan Steven de Waal nou sterker nog Steven de Waal is van eh eh is daarop afgest hoe
noem noem je dat afgestudeerd andra ik moet ik ik kom nog niet soepel mijn mond
uit zeg maar ik vind het heel jammer trouwens dat dit niet meer ehm eh dat dit dus opgeven eh lijkt te zijn in eh
Nederland terwijl ik denk nou volgens mij is het is het actueler dan ooit en eh relevanter dan ooit dus wellicht dat
die kring ooit nog wel eens eh dat de studierichting weer terugkomt dat zou toch wel mooi zijn denk ik maar ehm
logisch eh Pieter dat jij dat denkt want eh Steven is daar dus eh dat is zijn eh
ja dat is zijn achtergrond daar komt hij
vandaan eens even kijken de stem van de ouders eh systemisch nou zeker dat daar
hebben we net ook over gesproken hè ehm is schaarsten niet een verhullend begrip voor onbeperkte gretigheid
mooie vraag vraag Pieter
Maart en Hans willen jullie daar beantwoorden maar misschien moet hij me even toelichten voor mij moet eh graag
toelichten pieter ja ben ik nou verstaanbaar ja ja oh ja fijn
ehm eh ja er valt niet zoveel aan toe te lichten dan wel eh te te ehm te
illustreren dat je die vraag naar we hebben een geweldig arbeidsmarktprobleem en we hebben een
toenemende vraag ook eh vanuit de andere kant kunt belichten ehm
eh ja als je het het aanbod schept ook de vraag en eh daaronder heb ik eh maar
een eh oude van stal gehaald en die eh heet gezondheid is onbestelbaar maar het
verkoopt wel lekker en dat bedoel ik niet cynisch maar eh we durven nog
steeds het onvoldoende ons eh tot een vorm van
limitarisme of eh gewoon gewoon eh tevredenheid eh te beperken en mijn
persoonlijke eh zorg en betrokkenheid zitten dan vooral in een andere
zorgsector maar het is allemaal hetzelfde dat zeg je in zo'n professioneel circuit terecht komt dan
eh sta je bij wijs van sprekker buiten spel en ehm dat ben je dan als ouder of
als cliënt het maakt allemaal niet uit en dan dan sluit ik ook af met het
bruggetje naar zogenaamd samen beslissen share decision making ehm ehm waar ik eh
nog steeds mijn hoop en enthousiasme op verg is dat we het veel meer moeten hebben in de jeugdzorg in de ouderen
zorg het maakt niet uit in alle kennishyarchie georiënteerde eh
nonprofit organisaties eh dan moeten we het echt hebben en ook doorleven dat we
het over presentie hebben stel je toch eens voor hè denk ik dan maar dat je later zelf ooitjes patiënt zou worden
niemand is het van plan en iedereen wordt het
ik denk dat eh Pieter zonder op de inhoud in te gaan want dat is eigenlijk het moment niet helemaal eh is het wel
mooi dat je dit inbrengt omdat dat eh ook op deze bijeenkomst op deze manier zal gaan verlopen
ik denk dat we kristalhelder zijn geweest eh als ik het zo eh ja ik wil
nog even deze opmerking maken en dat is eh je hebt het eigenlijk ook zo ingeleid eh Bianca en dat is eh dit is eigenlijk
ook wel een unieke collegereeks en die en eh ik wil graag
benadrukken dat je eh als het gaat om de prijskwaliteitsverhouding je nu echt iets om eh in de vingers krijgt hè dus
eh dat is eigenlijk ook een reden om te vragen zegt het woord
gebruik die QRcode eh verspreid de QR-code kijk ook naar deze webinaropname eh verspreid die
ook als die ter beschikking wordt gesteld ehm er zijn al wel wat aanmeldingen maar het is ook nog niet
vol mooi en als ik nu even ter afsluiting eh
Hans Maarten als ik nou drie redenen eh moet op op noemen eh waarom je deel zou
moeten nemen aan deze collegereeks wat zijn dan de drie belangrijkste opbrengsten eh van deze
collegereeks nou Hans ik niet op elkaar gaan wachten
denk ik ja ja ga jij Mans de de eerste reden is dat je laat we zeggen even uit
je praktijk wordt getrokken en gaat nadenken ook weer welk waar ben ik eigenlijk mee bezig hè in mijn werkveld
en waar doe ik het voor dat is één het tweede is dat je wordt dat je eh dat
iedereen aanwezig is gelijk gestemd wordt uitgedaagd om het te vertalen naar laten we zeggen eh inzicht in handelen
hè inclusief handelen en de derde eh reden is dat je
altijd te maken hebt met anderen andere disciplines maar allemaal wel ook mensen
die zowel eh laten we zeggen kind dan wel ouder zijn en dus altijd eh laten we zeggen
vanuit meerdere rollen je daar aanwezig zal zijn en ook vanuit meerdere perspectieven in de problematiek krijg
belicht nou top zou ik er nog een vierde reden
aan toe mogen voegen want dat is denk ik ook wel de onderligger eh deze reeks eh
Hans en ik vinden het ontzettend belangrijk om een een podium te creëren een gemeenschap te creëren waarin we dit
met elkaar belangrijk vinden om ook steeds kritisch met elkaar te bespreken want het vraagt soms ook verschillende
antwoorden en om dat met elkaar te creëren daarmee eh kunnen wij met elkaar
hier een krachtig begin geven en daarom zou het ook zo mooi zijn zoals Hans ook oproept als jullie eh in feite ook
ambassadeur willen zijn om hieraan eh deel te nemen ik zag trouwens nog een vraag in eh de chat van eh Verruikje of
ook de praktische informatie prijs en data ook nog gedeeld wordt eh daarvoor
kijk ik even naar Bianca ja dat zul dat eh dat is mogelijk wij kunnen eh wij
kunnen jullie eh na afloop van dit webinar eh eh meer informatie sturen ehm
dus dat eh dat kan fijn en ik zag van Jurja ook eh bij de
college aanwezig is als wij nog een mooie tip voor een proefschrift over de andere geologie dus ik zou zeggen kijk
ook zeker daar naar oké juist ja dankjewel Jurja want eh dat ga ik dat
daar ga ik zeker naar eh naar kijken wat ik dus ook wel interessant vind eh waarom je deze college reeks ook zou
willen volgen is dat jij jij zegt het net heel mooi hè Maarten van je we willen een gemeenschap met elkaar eh
eigenlijk een eh een soort tijdelijke gemeenschap eh eh creëren die met elkaar die collegereeks eh volgt ehm dat het
niet alleen een professionele gemeenschap is of een gemeenschap is van eh de overheid maar dat dat we hier